داغ داش

سبلان در روزی که انتظارش رو نداشتم بسیار پر شور بود,ساعت 12 شب بود که به پناهگاه رسیدیم و ابرهادر درون دره ها آرمیده بودند و پناهگاه روی ابرها قرار داشت و صحنه های رویائی رو پدید آورده بود,هوا سرد بود طوری که بلافاصله لباسهای گرم خود را به تن کردیم.

از شانس ما هلال احمر استان اردبیل برای افراد امداد نجات خود همایش صعود گذاشته بود و 200 نفر از بچه های حلال احمر شهر های استان توی پناهگاه بودند وعلاوه بر همه تختها و اطاقهای پناهگاه,حتی حیاط و محوطه آنرا نیز با چادرها و ماشینهای خود پر کرده بودند و بقیه مردم مجبور به کوه و جاده های اطراف رفته وچادر زده بودند و بهتر این بود که هلال احمری ها که همه از گروههای امداد نجات بودند و تجهیزات کافی داشتند و نیز با ماشینهای مجهز خود بدانجا آمده بودند ,از پناهگاه استفاده نمیکردند و آنرا برای عموم کوهنوردان خالی میکردند که متاسفانه چنین نکردند و اون روحیه ایثار در آنان نبود و کوهنوردان زیادی که تعداد آنان 300-400 نفر میشد و از شهرهای مختلف از جمله تبریز-ارومیه-تهران-اصفهان-کردستان-زنجان-و 95 نفر از میانه

به آنجا آمده بودند,همه در جاهای نا مناسب چادر زدند و شب سردی را گذراندند

صبح زود صدای همهمه کوهنوردان و آماده شدن آنان برای صعود , منو از خواب بیدارکرد,و اولین گروه کوهنوردان ساعت 2 بامداد راهی قله شدند وما طبق برنامه قبلی ساعت 3 از خواب بلند شدیم و ساعت 4 صبح راهی قله گشتیم ,هوا سرد بود و مجبور شدیم لباس زیاد بپوشیم , در تاریکی شب در حالیکه همه هد لایت بر پیشانی داشتیم راه افتادیم ,ترافیک سنگینی بر روی یال اولی ایجاد شده بود و برای رهائی از آن گاهگداری مجبور میشدیم راه کج کرده و از کنار گروه ادامه مسیر داشته باشیم,بعد از یک ساعت به بالای یال اولی رسیدیم و به بچه ها نوید دادم که اینجوری بریم ساعت 8 رو قله خواهیم بود ,ولی بیخوابی دیشب کم کم اثرش رو  بر روی همه نشون میداد و افراد یک مقدار با حالت بیخوابی راه میرفتند که البته تاثیر فشار هوا نیز مزید بر علت بود.

با طلوع آفتاب و روشن شدن هوا نشاط اولیه دوباره به گروه برگشت و گروههای مختلف در حالیکه اشعار و سرودهای ملی رو زمزمه میکردند ,با شادمانی از کنار همدیگر میگذشتند و وجود آنان باعث میشد بعد مسافت طی شده, کمتر بنظر برسد,ابرها که زیبائی خاصی به منطقه داده بودند, با طلوع آفتاب خود را به کوهنوردان میرساندند و لحظاتی را در مه غلیظ بودیم ولی با رویت قله,ابرها سریعا خود را به بالای آن رساندند و آنجا ماوا گزیدند,بلاخره ساعت 7/5 بود که به سنگ معروف خسته نباشید رسیدیم و با توجه به اینکه احتمال میدادم بالای قله سرد و طوفانی و دریاچه یخزده باشد, لذا ترجیح دادیم که صبحانه رو همانجا در ارتفاع 4400 متر صرف کنیم و حدود نیم ساعت برای آن وقت صرف کردیم,با رفع خستگی و انرژی مضاعفی که از صبحانه گرفته بودیم,با قدمهای سریعتر به طرف قله راه افتادیم و در شیب تند آخری بودیم که اولین صعود کنندگان ,اقدام به بازگشت کرده بودند و خوشحال و خندان در حالیکه آوازهای ترکی میخوندند به ما رسیدند وما نیز با کلمات یاعلی, خداقوت و نیز خسته نباشید از آنان استقبال میکردیم و این فرهنگ خاص کوهستان هست و در هیچورزش دیگری پیدا نمیشود.

+ نوشته شده در  سه شنبه بیست و هشتم تیر 1390ساعت 13  توسط صدقی |

با اینکه برنامه این هفته قله کمال بود ولی با تماس تلفنی دوست عزیزم آیاز وسوسه شدم که منم با گروه انجمن کوهنوردان زنجان همقدم بشم, و روز پنجشنبه ساعت 17 دوستان که 28 نفر بودند با 2 مینی بوس از زنجان براه افتادند ومن با اتفاق امین قنادی ساعت21 از تبریز حرکت و ساعت 23 در اهر به اونا پیوستیم و سر انجام در ساعت 30 دقیقه بامداد به محل کمپ قلعه دره سی رسیدیم و کمپ مالامال جمعیت بود و به سختی جا برای پارک ماشین ها پیدا کردیم و محل بازی کودکان که تاب و دیگر وسایل بازی درآن بود , تنها جائی بود که میتونستیم کنار هم چادر بزنیم و هر کسی سریعا اقدام به برپائی چادر خود کرد و ما نیز با اینکه 2 چادر همراه خود داشتیم,ولی ترجیح دادیم بیرون چادر و در هوای آزاد بخوابیم.

صبح روزجمعه  بعد از جمع کردن چادرها و خوردن صبحانه حرکت آغاز شد, و ساعت 9 بود که از جلوی هتل بابک از طریق پله ها اقدام به بالا رفتن کردیم , در همان ابتدا یک گروه عاشیق اونجا مستقر بودند و با نوای دلنشین موسیقی سنتی آذربایجان مقدم کوهنوردان رو گرامی میداشتند , پله ها و گرمی هوا , باعث میشد که بچه ها مدام بایستند و آب بخورند و در اواخر پله ها بود که دیگر ذخیره آب اکثر افراد تمام شده بود و نفس همه بریده بود و شانس آوردیم که یه گروه عاشیق اونجا بودند و با ساز و نی خود خستگی را از دل همه درآوردند و اشعار زیبایشان را که نشان از فرهنگ کهن این منطقه دارد را نثار ما کردند, یه خورده که ادامه مسیر دادیم به اولین چشمه آب رسیدیم که همه ازون سیراب شدیم و قمقمه هایمان را پر کردیم , خانم حسینی که تا اونجا ساکت بود , با دیدن گلهای نارنجی لاله که کنار آب روئیده بودند,با شور و شعف اقدام به عکاسی میکرد و اعتنائی به آب و رفع تشنگی نداشتند,یه خورده که از چشمه فاصله گرفتیم به یک گله گاو برخوردیم که همراه اونا یه بچه الاغ بسیار زیبا بود که موهاش به رنگ قهوه ای بود و گوشهاش هم سفید بود , طوری که اولش فکر کردم یه موجود دیگه هست,چیزی مثل خرس قهوه ای ولی بعد متوجه شدم که این همون (قودوخ) خومونه و همه شروع به عکاسی و فیلمبرداری از اون کردن گویا هنرپیشه طراز اول هالیوود بود که اونقدر جذاب و دوست داشتنی بود.

ادامه گزارش تصویری را در ادامه مطلب دنبال کنید

+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و دوم تیر 1390ساعت 1  توسط صدقی |

ششمین صعود قلم با همه انتقادهائی که به آن میشد با تدابیر فواد رضاپور و همشهریان ایشان و با همت و بردباری تمام عزیزان شرکت کننده در گرمای شدید , به نحو مطلوب و شایسته ای برگزار شد و برگ زرین دیگری به افتخارات قلم افزوده شد .در این صعود وبلاگ نویسان کوهنویس به همگان ثابت کردند که با همدلی و وحدت میتوان از دنیای صرف مجازی به دنیای حقیقی رسید و دوستی های مجازی را در کمال آرامش به ارتباط حقیقی و مستحکم تبدیل نمود.
صعود ششم قلم بر خلاف صعود پنجم (که در آرامش کامل انجام شد و بعد از صعود دچار حاشیه گردید), دو مرحله حساس و تنش زا را پشت سر گذاشت,که در وحله اول اختلاف بر سر نحوه انتخاب میزبانی و نتایج آن بود که با تدابیر مجریان برنامه و مصالحه و اقناع رقبای انتخاباتی با خوشی به پایان رسید و همانجا بود که ضرورت ایجاد یک تیم اجرائی جهت نظارت بر آن به وضوح دیده شد و مجریان را بر آن داشت که جهت انتخاب هیئت اجرائی اقدام به پذیرش کاندیداتوری نمایند و همین باعث اختلاف نظرها شد ولی با همه مسائل حاشیه ای همایش صعود قلم در محیطی خوب آغاز شد و طی آن بعد از تلاوتی چند از قرآن کریم و نیز سرود ملی جمهوری اسلامی ,آقای بیات که مجری گری برنامه را عهده دار بود , ضمن خوش آمد گوئی به شرح برنامه پرداخت و در ادامه بعد از صحبتهای فوادرضاپور, آقای بابک رضاپور طی سخنرانی نسبتا طولانی به بحث اهمیت و جایگاه رسانه و وبلاگ نویسی پرداختند و زوایای آن را از نقطه نظرات مختلف بررسی نمودند و بعد از آن بحث انتخابات شروع شد که با تنش هائی روبرو بود که با وساطت فرید صدقی وحسین رضائی ,طرفین به ارامش فراخوانده شدندو نمایندگان موافق و مخالف نقطه نظرات خود را بیان کردندوسر انجام, انتخابات انجام شد که طی آن آقایان فرید صدقی-عرفان رضاپور-رامیارکاردار-امین غفارزاده و آقای پرویز ستوده بعنوان نفرات اصلی انتخاب گردیدند و خانمها آرزو احمدزاده و آذرهاشمی بعنوان اعضای علی البدل انتخاب گردید و در نهایت همایش قلم با خوشی و آرامش و با سرو نهار از طرف میزبان خاتمه یافت و در راستای برنامه چند تن از دوستان اقدام به پخش سوغاتی های خوراکی شهر خود کردند که حرکت مثبت و خوبی بود که در این همایش دیده شد ,و جا دارد از تک تک عزیزان تشکر گردد.

این یک کار خوب بود که امضای حاظرین مهر تائیدی بر آن بود

نماد صعود قلم که نشان از همبستگی وبلاگ نویسان کوهنویس است

گزارش مفصل تصویری را در ادامه مطلب دنبال کنید

+ نوشته شده در  یکشنبه دوازدهم تیر 1390ساعت 15  توسط صدقی |
منطقه گردشگری آینالی در بخش بخش خداآفرین از توابع شهرستان کلیبر (استان آذربایجان شرقی) از معدود مناطق کشور است که طبیعت زیبای آن دست نخورده باقی است. این منطقه از طرف یونسکو به عنوان خوش آب و هواترین منطقه ایران انتخاب شده‌است.

ادامه تصاویر در ادامه مطلب

+ نوشته شده در  دوشنبه ششم تیر 1390ساعت 1  توسط صدقی |

به همت سازمان ورزش شهرداری تبریز مراسم تجلیل از عظیم قیچی ساز,کاپیتان تیم ملی کشورمان که برای اولین بار در کشور توانست به تنهائی  وهمچنین بدون استفاده از کپسول اکسیژن و بدون  شرپا , قله 8586 متری کانچن چونگا را صعود کند, با شکوه و جلال بسیار در تالار پتروشیمی تبریز انجام شد و طی آن مراسم که در حضور جمع کثیری از کوهنوردان و پیش کسوتان این ورزش انجام شد ابتدا آقای سهرابی مسئول ورزش شهرداری تبریز با ایراد سخنانی از تلاش عظیم قیچی ساز تشکر و قدردانی کرد و بعد از آن مهندس نوین شهردار محترم تبریز از عظیم بعنوان استوره قهرمانی و الگویی برای تمام جوانان کشور یاد کرد و در ادامه سخنان خود, صعود قیچی ساز را از نقطه نظر مدیریتی بررسی نمود و از برنامه ریزی دقیق و مدیریت زمان و نیز اراده راسخ و استوار عظیم قیچی ساز بعنوان الگوئی برای مدیران سازمانها و نهادها یاد کرد و خبر از نامگذاری یکی از میادین شهر بنام عظیم قیچی ساز و نیز نصب تندیس وی در در کوه عینالی که مشرف به شهر است را داد,و آخر سر از طرف شهرداری یک دستگاه آپارتمان و سفر حج برای خانواده عظیم و نیزنوید استخدام وی در یکی از ادارات شهرداری را خبر داد و همچنین قول برگزاری جشن ازدواج عظیم در یکی از سالنهای بزرگ شهر را داد که با تشویق حضار همراه بود.در ادامه مراسم آقای خاماچی عضو شورای شهر تبریز و از پیش کسوتان گردشگری استان با ایراد سخنانی مراتب قدرانی خود را به حضور رساند و در ادامه برنامه ترانه های بسیار زیبای احمدی شور و شعف خاصی به مجلس بخشید و بلاخره نوبت به خود عظیم رسید که ابتدا با تشکر از زحمات همه دست اندرکاران و حمایت های مردم تبریز , به تشریح برنامه صعود پرداخت و با پخش عکس و فیلم مربوط به صعود به شرح آن پرداخت که با ارائه صحنه های بسیار زیبا و سرمای وحشت آور موجب حیرت حاضرین شد و مردم با تشویق های ممتد تشکر و قدر دانی خود را از عظیم اعلام میکردند و در آخر برنامه , عظیم فیچی ساز با اکثر مردمی که دور او را احاطه کرده بودند به گرمی اسقبال کرد و با آنهاصدها عکس دسته جمعی گرفت.جا دارد از تمامی دست اندرکاران , که موجبات تجلیل شایسته از قهرمان ملی را فراهم آوردند ,تقدیر و تشکر شود.

گزارش برنامه صعود توسط عظیم قیچی ساز

آرشیو وبلاگ
عناوین مطالب وبلاگ
درباره وبلاگ
هرگز آرزویی به تو داده نشده مگر توانائی به حقیقت درآوردن آن هم داده شده باشد.

پیوندهای روزانه
کوهستان(رامیار)
کوهنوردی مریوان (زانیار)
کلماتی از یک کوه نورد
نــــــدای کــوهســــتان (امیر حسین ناظمی)
كوه و زندگي(حامد رزاقی)
حسين كريمخاني
گروه کوهنوردی پرستو
کانون اوراز مهاباد(فرید صدقی)
انجمن کوهنوردان مهاباد(سیدرضا)
زندگی در کوهستان (حمیدی)
لبخند ماه(نوری)
صدای کوهستان(خسرو یوسفی)
امید کوهستان (امید عزت پور )
قافلانتی (سعید شیخ الاسلامی)
کوه سرد ( رستگار )
گرین مونت (امین معین )
ایران را بگردیم( محمد گائینی )
آلپ(احسان رضائی)
ایران،سرای جاودان(مهدی ساقی-آرزو احمد زاده)
زاگرس زیباترین زیباهاست(mahshid)
چرا کوهنوردی...؟ (امین غفارزاده)
همسفر (مرتضی غفوری)
كوهساران (lhichni)کوهسار
قافلانتی (سعید شیخ الاسلامی)
نشاط زندگي
کوهستان پاک(هادی عزیزی)
یک .... آرام ( کفامنش راد)
گروه کوهنوردی قایا (احمد)
آیاز (محسن سعیدزاده)
ویکی‌پدیا
دو قرن سکوت
گروه کوهنوردی بانوان هما
من و کوه (علیرضا رجبـــی راد)
ایران سرزمین من (پرویز شجاعی)
کوهستان ایران(علی غلامی)
هلگورد (کمال عیسی پاک)
چهارفصل کوهستان (نورائی نژادو کاظمی)